W dniach 12-14 czerwca br. 14 uczniów z klas III-VIII wybrało się wraz z opiekunami: Izabelą Sikorą i Moniką Małopolska na wycieczkę szkolną, pokonując trasę Cyganka – Malbork– Gdynia – Hel–Gdańsk. Wraz z przewodnikiem zwiedziliśmy zamek gotycki w Malborku oraz poznaliśmy historię Zakonu Szpitala Najświętszej Marii Panny Domu Niemieckiego w Jerozolimie. Penetrując przeróżne zakamarki zamczyska, obejrzeliśmy zamek wysoki i Kościół pw. Najświętszej Marii Panny, zamek średni z refektarzem, gdzie zamontowano niegdyś średniowieczną wersję ogrzewania podłogowego, Pałac Wielkich Mistrzów, Zamek Niski z Kaplicą św. Wawrzyńca i szeregiem zabudowań gospodarczych. Wygospodarowaliśmy jeszcze czas na podziwianie bursztynowej wystawy. Mieszkaliśmy w gdyńskiej Stanicy Harcerskiej w pobliżu Bałtyku. Nie było końca wieczornym spacerom wzdłuż linii brzegowej, by podziwiać morze. Do Muzeum Rybołówstwa na Helu popłynęliśmy tramwajem wodnym. Obejrzeliśmy sprzęt rybacki oraz poznaliśmy sposoby połowu ryb. Dowiedzieliśmy się, jakie rodzaje statków na przestrzeni wieków pływały po Zatoce Gdańskiej i Zalewie Wiślanym. Z wieży widokowej podziwialiśmy panoramę Helu, portu i plaży od strony Zatoki Puckiej. Ciekawą i pouczającą wyprawę przez Półwysep Helski odbyliśmy meleksami. Na Mierzei Helskiej podziwialiśmy ośmioboczną latarnię morską o wysokości 42 metrów, wybudowaną w czasie okupacji niemieckiej. Kolejnym punktem wycieczki było wejście do helskiego fokarium – Stacji Morskiej Instytutu Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego, gdzie foki szare poddawane są badaniom i leczeniu. Ogromną frajdą było karmienie wytresowanych i zaprzyjaźnionych z opiekunami zwierząt. Na koniec wyprawy pozostawiliśmy eksplorację Gdyni. W porcie obejrzeliśmy najwspanialszy żaglowiec świata Dar Pomorza oraz ORP Błyskawica, na którym przejście przez kocioł główny pozostanie niezapomnianym przeżyciem. W drodze powrotnej nie mogło nas zabraknąć na Westerplatte, przy pomniku poległych żołnierzy we wrześniu 1939 roku. Morską wyprawę zakończył spacer po gdańskiej Starówce oraz pamiątkowe zdjęcie grupy przy fontannie Neptuna. Za nami trzy dni świetnej lekcji historii, podczas krórej poznaliśmy zabytki kultury, historii i środowiska przyrodniczego. Był to także aktywny wypoczynek i okazja do rozwijania umiejętności pracy w zespole.